W celu wyeliminowania uszkodzeń silnika, powietrze, które tam trafia, musi być wcześniej odpowiednio oczyszczone z drobnych zanieczyszczeń i opiłków. Podobna kwestia tyczy się powietrza kierowanego do kabiny pasażerskiej, które powinno być odpowiednio oczyszczone z cząstek stałych i szkodliwych substancji w formie gazowych cząsteczek. W obu powyższych przypadkach decydującą rolę odgrywa filtr powietrza. Jak funkcjonuje ten niewielki układ? Kiedy należy go wymienić?Filtr powietrza, czyli płuca samochodu
Filtr powietrza to podstawowy element wpływający na prawidłową pracę silnika, czyli po prostu całego samochodu. Silnik oprócz paliwa zużywa ogromne masy powietrza, które trafia do niego bezpośrednio z zewnątrz. Powietrze takie zawiera sporo zanieczyszczeń – kurz, drobinki kwarcu, piasek, a nawet sadzę. By uchronić silnik przed brudem, korzystamy z filtra powietrza, który uniemożliwi przedostawanie się szkodliwych drobinek, co wpływa także pozytywnie na wolniejsze zużywanie się tłoków i cylindrów. Użytkownicy ceniący sobie komfort powinni pamiętać, że zredukowane szumy, które powstają w wyniku zasysanego powietrza, to także zasługa filtra powietrza.
Jak każda inna część, filtr powietrza podlega eksploatacji w trakcie jazdy, dlatego należy regularnie go wymieniać. Zużyty, czy zatkany filtr powietrza może nie tylko doprowadzić do wzrostu zużycia paliwa, ale także spowodować spadek mocy silnika. W dobie ekologicznych norm, które co roku są rygorystycznie zmieniane, należy pamiętać, że nieprawidłowo działający wkład filtrujący wpłynie na znaczny wzrost wydzielania do atmosfery szkodliwych związków chemicznych.
W instrukcji obsługi znajdziemy informację, że filtr powietrza należy wymienić po osiągnięciu przebiegu – od 10 do 40 tysięcy kilometrów. Polskie warunki drogowe nie są zbyt łatwe, dlatego zaleca się robić to znacznie częściej, bowiem sam koszt filtra nie jest wysoki, a profilaktyka może okazać się bardzo cenna i uchronić nasz silnik od nieprzewidzianych usterek. Warto samodzielnie sprawdzać czystość filtra i ocenić wedle wytycznych, czy nadaje się do wymiany. Sama wymiana nie należy do czynności trudnych. W większości pojazdów mechanizm został skonstruowany w taki sposób, by można było dostać się do niego za pomocą zwykłych narzędzi, które każdy znajdzie w garażu.
Ostatnia kwestia tyczy się zakupu filtra odpowiedniej firmy. Decydując się na wymianę wkładu filtrującego, warto wybierać spośród renomowanych, zaufanych producentów. Niezależny rynek części zamiennych przepełniony jest tańszymi, wadliwymi podróbkami, które mogą okazać się szkodliwe i mało trwałe. Pozorna oszczędność może przysporzyć nam wielu kłopotów i narazić na wysokie koszty.