Filtr cząstek stałych, znany także kierowcom jako filtr DPF lub FAP, to stosunkowo nowe urządzenie, które znalazło zastosowanie w motoryzacji. Po raz pierwszy użyto ich w silnikach samochodowych dwie dekady temu. Podstawowa rola tego typu filtrów polega na oczyszczaniu spalin z cząstek sadzy, produkowanych przez auta z silnikiem Diesla.
Ich użycie zostało podyktowane normami spalin EURO 5, które uznano na tyle rygorystyczne, że gdyby nie filtry cząstek stałych, żaden samochód z silnikiem Diesla nie mógłby w świetle prawa poruszać się po drogach. Filtry montuje się w układzie wydechowym. By uintensywnić procesy filtracji, do współpracy z filtrami cząstek stałych stosuje się dodatkowe systemy, jak np. katalizator.
Rodzaje filtrów cząstek stałych
Filtr cząstek stałychFiltry cząstek stałych można podzielić na: DPF i FAP. Rola obu pozostaje taka sama. Filtry FAP, tzw. mokre, wymagają jednak zastosowania specjalnych dodatków uszlachetniających do paliwa, w celu obniżenia temperatury spalania. Filtry DPF to z kolei filtry suche, które nie wymagają użycia dodatkowych płynów.
Budowa filtra
Filtr cząstek stałych, niezależnie od rodzaju, zbudowany jest z kilku różnego rodzaju struktur, które charakteryzuje bardzo duża powierzchnia całkowita. Szkodliwe cząstki sadzy, które powstają w procesie spalania paliwa, osadzają na ściankach lub włóknach filtra zrobionych z papieru, metalu lub materiałów ceramicznych. Należy także nadmienić, że wydajność filtra DPF/FAP oscyluje w granicach 85-100%, co oznacza, że niewielki procent produktów spalania wydostaje się do atmosfery.
Negatywne opinie
Mimo że w dobie ekologicznych rozwiązań filtry DPF/FAP to technologia na miarę złota, można przeczytać sporo negatywnych opinii względem ich zastosowania w samochodzie. Mało tego, niektórzy kierowcy decydują się na pozbycie się tego filtra z samochodu. Dlaczego?
Filtry cząstek stałych to typowe części eksploatacyjne samochodu, które podlegają naturalnym procesom zużycia - filtr gromadzi stopniowo cząstki sadzy, które z czasem go zapychają. Co prawda filtry DPF/FAP wytrzymują duże przebiegi, jednak ich niespodziewana awaria lub zużycie oznacza dosyć duże koszty naprawy.
Katalityczne spalania
Na chwilę obecną bardzo popularne jest katalityczne spalanie się sadzy. Dochodzi do tego po osiągnięciu przez filtr wysokiej temperatury. Minus takiego rozwiązania jest taki, że na krótkich trasach zgromadzona sadza się zostanie do końca dopalona. Dlatego zaleca się, by przynajmniej dwa/trzy razy w miesiącu wybrać się na dłuższą przejażdżkę, by przeczyścić filtr.